Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

9.5 Neefektivnost nedokonale konkurenčních trhů

Ve všech tržních strukturách nedokonale konkurenčního trhu dochází k projevům neefektivnosti (výrobní i alokační).
Efektivnost výrobní – trh nutí výrobce k tomu, aby vyráběli rozsah produkce, při kterém jsou minimalizovány náklady na jednotku produkce.
Alokační efektivnost – nejde jen o to vyrobit, ale i spotřebovat – vyrovnání mezních nákladů s prostředky, které jsou kupující ochotni vydat na koupi dodatečné jednotky produkce.

Přebytek spotřebitelů – rozdíl mezi množstvím peněžních prostředků, které by spotřebitelé byli ochotni za dané množství produkce zaplatit a kolik skutečně platí.
Přebytek výrobce – rozdíl mezi částkou, za kterou by výrobci byli ochotni prodat a částkou, za kterou skutečně prodávají.

E* - rovnovážný bod trhu.

Již na obrázku 9.1 je zobrazena výrobní neefektivnost. Alokační neefektivnost ilustruje následující obrázek.

Žádné komentáře:

Okomentovat