- monopol má tendenci omezovat rozsah nabízené produkce. Dokonce méně, než odpovídá průsečíku MC a AC.
- omezováním budeme rozumět, že rozsah výroby je vždy menší než odpovídá maximalizaci užitku spotřebitelů (tam, kde MC X D).
- jakémukoliv omezení výroby zákonitě odpovídá vyšší cena (monopol tím může sám tvořit cenu).
Kritika zdůrazňuje tři prvky:
1. Ceny, za které monopol realizuje jsou vyšší než ceny, které by se utvořily na trhu dokonalé konkurence (cena je vyšší než minimum AC).
2. Monopol nevyrábí s minimálními náklady (zdražuje výrobu).
3. Monopol má tendenci omezovat rozsah nabídky a tím omezuje i spotřebu.
Monopol také tvoří bariéry pro vstup do odvětví a celkově svojí činností stimuluje stabilizaci tržních poměrů, včetně cen→ utlumení cenových informací a pružnosti tržního systému.
Žádné komentáře:
Okomentovat