– důležitý faktor při snaze o dosažení stabilizace za výhodných podmínek pro vedoucí firmu. Hledání ceny záleží na:
Znalost vlastního výrobku – technická charakteristika, vhodnost pro uspokojování potřeb.
Analýza poptávky – rozměr, demografické, sociální a psychologické aspekty.
Analýza konkurenčních podmínek – předvídání reakce konkurentů vyrábějících nebo schopných vyrábět tentýž výrobek nebo substitut.
Tržní segmentace – založeno na tom, že poptávka je složena ze subjektů s různou koupěschopností a požadavky.
Postup při kalkulaci tržní ceny:
- rozhodnutí o míře zisku – tak, aby nedošlo k přesunu poptávky na stranu menších výrobců z důvodu vysoké ceny a také, aby cena vedla k rozvoji firmy.
- rozhodnutí o úrovni využití výrobních kapacit – aby byly volné kapacity – možná pružnost nabídky, stabilita.
- výpočet nákladů na jednotku produkce (AC) – od nich je odvozena cena zabezpečující požadovanou míru zhodnocení.
- stanovení ceny jednotlivého výrobku
Žádné komentáře:
Okomentovat