9.1 Rovnováha výrobce v postavení monopolu
Celkový objem nabídky. Výsada, o kterou se monopol opírá, vytváří výhodné předpoklady pro maximalizaci rozdílu mezi celkovým příjmem a celkovými náklady→ trvalé ziskové zvýhodnění. Monopolní firma využívá překážek vstupu do odvětví. Diktát ceny není neomezený – musí mít optimální kombinaci množství realizované produkce a ceny (závislost na tvaru poptávkové křivky – resp. cenové elasticitě). Monopol vytváří nátlak na poptávku, nutí ji se podřizovat – avšak ji nepřehlíží a neignoruje.
To lze dokázat na:
- monopol je tržním producentem – existence je spojena s realizací
- poptávka je funkce vyjadřující ochotu nakupovat daný produkt v různém množství a cenách.
- v reálných tržních podmínkách existují substituty (možnost vzdát se spotřeby určitého statku).
Monopol nemůže mít absolutní nadvládu, lidé se můžou svobodně rozhodnout, že zboží nekoupí.
Monopolní firma vychází jako každá jiná z porovnání mezních nákladů a mezního příjmu. Monopolní firma je schopna měnit tržní situaci (podle dodávané produkce). V podmínkách nedokonalé konkurence je mezní příjem klesající – závislé na poptávce (větší množství může realizovat za nižší cenu). Křivka průměrného příjmu bude zároveň poptávkovou křivkou.
Žádné komentáře:
Okomentovat