Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Uvedené kroky se v konkrétní situaci zavádění výrobku na trh modifikují v závislosti na tom, jedná-li se o:

a) technologické inovace – zavedený výrobek se vyrábí pomocí nové technologie
b) výrobkové inovace (nový výrobek) – pokud je zároveň substitutem, musí jeho cena zohledňovat cenu výrobků dosud užívaných (metoda imitace). Když přijde na trh jako jedinečný→ možnost vysoké ziskovosti – postupně ho zavádí na trh, kdy cena postupně klesá po poptávkové křivce, až se ustálí na úrovni množství MC = MR.

Segmentace trhu – možnost vyšší ziskovosti – různé provedení výrobku v různých cenových hladinách – luxusní, středně náročný, masový.

Jedinečnost výrobku – nástrojem strategie proniknutí na nový trh.




9.4 Monopolistická konkurence a rovnováha firmy
Označována jako konkurence velké skupiny. Nedokonalost je založena na skutečnosti, že produkce jednotlivých firem není identická, produkt je diferencovaný a navíc působí řada dalších faktorů (značka, jméno firmy, reklama, tradice a zvyky spotřebitelů, aj.) – výrobce vstupuje na svůj, dočasně stabilizovaný trh – je tam velký konkurenční vliv, který se prosadí při nějaké tržní změně (diferencovaná produkce má charakter téměř dokonalých substitutů) – i když je firma ve „svém“ trhu v postavení monopolu, nemůže realizovat dlouhodobě zisk, který výrazně přesahuje hladinu průměrných nákladů.

Žádné komentáře:

Okomentovat