Zisk nebo ztráta firmy na dokonale konkurenčním trhu je jen krátkodobý jev.
Zisk může být vyvolán:
- výrobce snížil náklady. Ale i ostatní výrobci v krátké chvíli zdokonalení zavedou. AC v odvětví klesne pod AR.
- obdobná situace může nastat vzestupem tržní ceny (ztráta je vyvolána poklesem tržní ceny).
Z dlouhodobého hlediska musí mít výrobce uhrazeny náklady. Musí platit P = AC.
7.3 Funkce cen
Cenu můžeme mimojiné chápat i jako propojení současnosti s minulostí, ale také s budoucností.
Minulost – faktor formující poptávku nabídku (dáme přednost nějakému výrobku kvůli jeho značce – vycházíme ze zkušenosti). Utváření hierarchie našich potřeb je dlouhodobý proces. Nabídka je výsledek minulé alokace zdrojů.
Přítomnost – cena vyjadřuje situaci, která nastala nyní.
Budoucnost – pod vlivem očekávání (ovlivňuje i současné ceny).
Podle ceny se subjekty rozhodují (užitek X oběť).
Žádné komentáře:
Okomentovat