Obdobní situace nastane, když firma zavede zdokonalení (sníží náklady). Firma pak realizuje zisk→ ostatní firmy však brzo inovaci také zavedou (u výrobců dojde ke snížení AC, MC se posunou u všech doprava – vzroste tržní nabídka a dojde k poklesu tržní ceny). Klesající cena bude nutit výrobce ke snižování výstupů). Obnovena bude rovnováha splňující p = AC = MC = MR = AR.
Fungování dokonale konkurenčního trhu je efektivní:
- firmy se snaží vždy dosáhnout optima, jsou minimalizovány náklady na jednotku produkce.
- to platí pro firmy ve všech odvětví.
Funkce cen na reálném trhu:
Reálné trhy 20. století jsou plny výrobců, kteří jsou tak silní, že dokáží ovlivňovat tržní situaci→ vytvářejí bariéry→ zabraňují vstupu do odvětví→ má to vliv na ceny a intenzitu prosazování její funkcí (hlavně na alokačních funkcí cen – nevyužívají zcela zdroje, protože je k tomu netlačí). Čím dále je trh od dokonalé konkurence→ víc se snižuje informační a stimulační funkce cen (nátlak na stabilizaci cen).
Žádné komentáře:
Okomentovat