Příprava vývozní operace
Uvažuje-li podnik o exportní činnosti, musí nejdříve vyhodnotit své možnosti a schopnosti v těchto oblastech:
1) Personální a organizační zajištění vývozu
2) Výrobní program
3) Rozbor finanční situace
Navázání obchodního vztahu (volba partnera) – jestliže je firma v situaci, že je schopná vývozní obchodní
činnosti, vybere si nejdříve vhodnou zemi – teritorium kam chce své= výrobky vyvážet. Podnik musí uskutečnit výběr trhu na základě systematických informací, které získá studiem trhů. Jsou to informace o možných odběratelích, konkurenci, dovozních předpisech, o složení a počtu obyvatelstva, o jeho kupní síle, kapacitě trhu.
Vývozní marketing (volba konkrétní obchodní politiky – jestliže se vývozce rozhodl, který výrobek a na který trh bude prodávat, musí přistoupit k další konkretizaci svých záměrů. Znamená to stanovit si obchodní politiku, která se týká zejména:
1) Zboží
2) Cen
3) Propagace
Uzavření kupní smlouvy – prvním krokem při uzavírání kupní smlouvy je zaslání nabídky potenciálnímu
zákazníkovi. Než tuto nabídku odešleme, je nutné získat o zákazníkovi určité informace. Zjišťujeme bonitu zákazníka, tj. výši zákazníka, kapitálu, platební morálku, možnost získat úvěr, obchodní pověst.
Nabídka – tedy působí jako přímí propagační prostředek, jehož činnost si nabízející musí uvědomovat. Každá
nabídka je pro prodávajícího závazná.
Dohodnutí podmínek obchodu – při uzavírání kupní smlouvy je důležité, aby se partneři dohodli na podstatných záležitostech, ke kterým patří cena, dodací a platební podmínky.
Cena – je důležitou náležitostí kupní smlouvy. Její stanovení závisí na mnoha okolnostech.
Dodací podmínky – se vyjadřují tzv. dodací paritou, tvoří nedílnou součást každé kupní smlouvy, protože určují přesně práva a povinnosti prodávajícího a kupujícího při dodání zboží.
Platební podmínky – jsou jednou z nejdůležitějších náležitostí kupní smlouvy. Prodávající se snaží prosadit takovou platební podmínku, která mu zaručuje, že kupující zboží převezme a zaplatí. Kupující chce mít jistotu, že prodávající splní své závazky z kupní smlouvy.
Určení platebních podmínek je zejména určenu:
1) Druhem zboží
2) Situací na trhu
3) Vzájemnými vztahy partnerů
Rizika v zahraničním obchodě – Se zahraničněobchodní činností je spojeno mnoho rizik, která mohou ohrozit
dobrý výsledek tohoto podnikání. Je proto v zájmu každého vývozce, aby takovým rizikům zabránil, zmenšil je nebo je přesunul mna jinou organizaci (např. na pojišťovnu). Mnohá rizika lze změnit nebo dokonce odstranit zlepšením vlastní obchodní politiky. V zemích s tržním hospodářstvím existují další možnosti odvracení rizik od vývozce. Jsou to různé státní podpory a záruky.
Uzavření kupní smlouvy, potvrzení objednávky – najde-li nabídka kladnou odezvu, zašle kupující
prodávajícímu objednávku. Přijetí objednávky oznámí prodávající potvrzením objednávky nebo zasláním proforma faktury.
Další formou uzavření kupní smlouvy je:
1) Uzávěrková nota (list), která se vyskytuje při obchodech
s burzovním zbožím.
2) Kontrakt, který se používá většinou o rozlehlejších
obchodů.
Plnění kupní smlouvy – kupní smlouvou se vývozce zavazuje podle dohodnutých podmínek dodat dovozce
zboží. Dovozce je povinen zboží převzít a zaplatit.
Příprava dovozního obchodu
Importní marketing (rozbor trhu) – jestliže podnikatel po rozboru situace na tuzemském trhu zjistí, že určité
zboží chybí nebo jeho sortiment je nedostatečný, rozhodne se toto zboží dovézt ze zahraničí. Může se přitom rozhodnout pro dovoz přímý nebo dovoz nepřímý, tj. provedený přes specializovanou dovozní organizaci.
Uzavření kupní smlouvy
Poptávka – je obvykle první písemností při dovozech. Obsah poptávky je obdobný jako obsah kupní smlouvy.
Kupující v poptávce požaduje zaslání vzorků, prospektů, technických výkresů apod. Prodávající reaguje na poptávku nabídku.
Objednávka – je-li kontakt mezi prodávajícím a kupujícím již dlouhodobý, bývá objednávka prvním
dokladem, na jehož základě je uzavírána kupní smlouva. Objednávka musí obsahovat všechny náležitosti kupní smlouvy. Závazným potvrzením objednávky ze strany prodávajícího vzniká kupní smlouva.
Financování dovozu – většinou zahrnuje dobu od zaplacení zboží vývozci až po získání finančních prostředků
jeho prodejem v tuzemsku. Proto může dovozce, pokud nemá dostatečné vlastní prostředky,
použít:
1) Dodavatelský úvěr
2) Bankovní úvěr
3) Leasing
Plnění kupní smlouvy – Povinností kupujícího, která je pro něj vyplívá z kupní smlouvy, je zboží převzít a
zaplatit. Další povinností kupujícího je obstarat dovozní povolení (pokud je v zemi dovozu nutné) a zařídit proclení včetně zaplacení dovozního cla. Při přejímce zboží musí dovozce zboží zkontrolovat a v případě, že je zásilka poškozena, musí nechat dopravcem potvrdit zjištěné závady na zboží, aby mohl u pojišťovny uplatnit náhradu za vzniklou škodu.
Placení – Platby v zahraničním obchodě probíhají zpravidla bezhotovostní formou prostřednictvím bank.
(DEVIZI)
Žádné komentáře:
Okomentovat