Zahraniční obchod
Význam zahraničního obchodu – Devizové prostředky můžeme získat na zahraničních trzích tím, že budeme
naše zboží na tyto trhy vyvážet. Zahraniční obchod je proto důležitou součástí národního hospodářství. Představuje směnu zboží, která se uskutečňuje mezi jednotlivými zeměmi.
Formy zahraničního obchodu:
1) Export – vývoz
2) Import – dovoz
3) Reexport – vývoz dovozu
Export (vývoz) – je soubor činností, které jsou spojeny s prodejem zboží a služeb do zahraničí.
Rozlišujeme dvě formy vývozu:
1) Přímý vývoz – tuzemský výrobce zboží a zahraniční
odběratel jsou v přímém obchodním spojení.
2) Nepřímý vývoz – mezi výrobce v tuzemsku a odběrateli
v zahraničí vstupuje vývozce – prostředník, který zboží od výrobce na domácím trhu koupí a prodá je do zahraničí.
Dovoz (import) – zajišťuje pro tuzemské hospodářství suroviny a výrobky, kterých je v tuzemsku
nedostatek anebo se nevyskytují vůbec a jsou potřebné pro uspokojování potřeb spotřebitelů. Stejně jako u vývozu může také u dovozu jít o dovoz hmotný a nehmotný.
Rozlišujeme dvě formy dovozu:
1) Přímý dovoz – představuje přímé obchodní spojení mezi
zahraničním výrobcem a tuzemským spotřebitelem bez použití obchodních mezičlánků, tj. prostředníků.
2) Nepřímý dovoz – tuzemský dovozce nakupuje pro
tuzemského výrobce v zahraničí suroviny.
Reexport – reexportéři nakupují zboží v cizině a prodávají ho do třetí země.
Reexport může být:
1) Přímý – reexportér koupí zboží v cizí zemi, prodá ho a dá
přepravit do jiné cizí země, aniž by zásilka vstoupila do země reexportéra.
2) Nepřímý – reexportér doveze v zahraničí nakoupené zboží do
své země a odtud je vyveze do jiné země.
Dovozní (importní) obchody – To co je pro tuzemského vývozce exportním obchodním případem, představuje
pro zahraničního importéra dovozní obchodní případ, a opačně. Každá dovozní obchodní operace je proto zároveň pro druhou stranu vývozní operací. Z toho tedy vyplívá, že průběh dovozního případu se obchodně odvíjí jako vývoz. Proto také u dovozců je nutno počítat s tím, že pro jejich úspěšnou realizaci je nutno mít velké množství odborných znalostí a zkušeností.
Dovozní obchod má tyto fáze:
1) Příprava dovozního obchodu: importní marketing, volba partnera
2) Uzavření kupní smlouvy: poptávka, objednávka, financ dovozu
3) Plnění kupní smlouvy: převzetí zboží, placení
Vývozní obchodní operace - Příprava:
1) Vlastní připravenost k vývozu
2) Navázání obchodního vztahu (volba partnera
3) Vývozní marketing
Uzavření kupní smlouvy:
1) Nabídka
2) Dohodnutí podmínek obchodu
3) uzavření smlouvy
Plnění kupní smlouvy:
1) Dodání zboží
2) Placení zboží
Český zahraniční obchod
Přírodní podmínky a geografická poloha naší země přímo vyžadují, abychom si v mezinárodní směně zajišťovali řadu surovin, materiálu a výrobků, které nemáme. V neposlední řadě musíme prostřednictvím mezinárodní směny zajistit i prostředky na úhradu řady mezinárodních služeb, ať už jde o dopravu, telekomunikace, bankovní služby nebo cestovní ruch. Naše hospodářství je chudé na suroviny a zdroje energie, vidíme, že vyvážet bychom měli především takové zboží, které na světovém trhu zhodnotí práci našich techniků, dělníků i obchodníků.
Teritoriální struktura – našeho zahraničního obchodu se v poslední době také velmi mění. Východoevropské země, na které jsme byli od konce druhé světové války stále více orientované, procházejí zásadními hospodářskými změnami obdobně jako my. Potýkají se přitom s velkými těžkostmi, takže i náš vzájemný obchod se značně omezil. Musíme hledat nové cesty pro pokračování vzájemné směny zboží v těch oblastech, kde to bude pro obě strany výhodné.
Žádné komentáře:
Okomentovat