Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

6. Nabídka na trhu výrobků a služeb

6.1 Mezní produkt
Firmy jsou subjekty na trhu, které nakupují výrobní faktory (oběť – výdaje na jejich nákup), jelikož očekávají užitek (zisk). Musí se rozhodnout, jaký produkt vyrábět (jaké množství) a také jakou kombinaci výrobních faktorů použít.

Produkční funkce – vztah mezi vstupy a výstupy, zapisujeme ve tvaru:

Q – objem produkce (výstup)
F1, F2, ...., Fn – výrobní faktory

Pokud budeme vycházet ze 3 základních výrobních faktorů:

Produkční funkce představuje vztah mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy potřebnými k dosažení tohoto výstupu. Je definována při daném stavu (úrovni) techniky a technologie – výstup záleží především na množství výrobních faktorů a jejich kombinaci.
Vlastnosti produkční funkce závisí také na časovém horizontu, ve kterém firma rozhoduje.
b) krátké období – firma není schopna měnit rozsah všech vstupů – může měnit faktor práce (variabilní vstup), rozsah kapitálových statků nelze měnit (fixní vstup)
- zvýšením rozsahu variabilního vstupu dosahuje výnosů z variabilního výrobního faktoru.
b) dlouhé období – jsou variabilní oba výrobní faktory, optimalizuje se jejich vzájemný poměr – substituce výrobních faktorů.
- zvyšováním množství obou výrobních faktorů realizuje firma výnosy z rozsahu.

Žádné komentáře:

Okomentovat