Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2. 3. SPECIFIKUM ROZHODOVÁNÍ VE VEŘEJNÉM SEKTORU

Rozhodovací cyklus obecně probíhá v následujících etapách
• diagnostikace problému, který má být rozhodnutím řešen a stanovení kritérií optimality řešení problému.
• soustředění informací potřebných
pro kvalitní rozhodnutí
• analýza informací a zpracování variant řešení diagnostikovaného problému
• rozhodnutí
• realizace rozhodnutí
• kontrola průběhu plnění rozhodnutí a dosaženého výsledku
V řízení veřejného sektoru, ve kterém výrazně převládá rozhodování cestou veřejné volby dochází ke specifické dělbě práce mezi volenými funkcionáři a profesionálním aparátem tj. úřadem zastupitelstev. Profesionální aparát (např. na obecních úřadech) připravuje a zajišťuje realizaci rozhodnutí. Samo rozhodnutí však přijímají veřejnou volbou zastupitelstva, tedy poslanci. Dochází tedy k situaci, kdy soustředění informací, jejich analýzu i přípravu variant řešení diagnostikovaného problému provádí profesionálové na řízení veřejné správy, ale diagnostikaci problému, rozhodnutí a kontrolu plnění rozhodnutí provádí v podstatě laici, a to ještě kolektivním rozhodnutím, kdy osobní odpovědnost za důsledky rozhodnutí je v podstatě minimální a rizikem jsou pouze prohrané příští volby. Dlužno poznamenat, že vláda jako nejvyšší orgán státní správy není úřadem parlamentu, ale ve všech důležitých záležitostech, ke kterým jsou přijímány zákony, je v postavení úřadu parlamentu.

Žádné komentáře:

Okomentovat