Na rozdíl od obchodních společností, ve kterých je kritériem rozhodování (nikoliv ovšem jediným) zvýšení (resp. přinejmenším udržení) zisku a u nichž je zisk podstatným měřítkem úspěšnosti, v neziskových organizacích je (resp. mělo by být) primárním cílem rozhodovacího procesu poskytování co nejlepších služeb za daného rozpočtového omezení. Úspěšnost NPO je přitom měřena množstvím a kvalitou poskytovaných služeb, resp. mírou naplňování svého poslání, obyčejně explicitně formulovaného v příslušných zřizovacích listinách. Není potřeba nijak zvlášť zdůrazňovat, že takové kritérium je dosti vágním a obtížně měřitelným. Výkonnost NPO tak lze většinou měřit jen s obtížemi a v omezené míře.
V námi uvedené definici NPO není zcela záměrně ani zmínka o případných typech služeb, které by snad měly býti poskytovány typicky neziskovou formou. Zde odlišnost nespočívá, i když je pravdou, že v některých odvětvích (zdravotnictví, školství, kultura, věda apod.) je tato forma více obvyklá než jinde. Nicméně pokusy spojovat charakter NPO s povahou veřejně prospěšných služeb jsou nepřesvědčivé. Ve světě je obvyklé, že vedle sebe existují prosperující a kvalitní služby poskytující zdravotnická zařízení, školy a dokonce i náboženské organizace fungující na neziskovém i ziskovém principu.
Kategorie a charakteristiky neziskových organizací
Neziskový sektor je ve vyspělých ekonomikách tvořen značně různorodými subjekty, které se od sebe liší co do poskytovaných služeb, klientely, použitých technologií i zdrojů financování. NPO lze rozlišovat podle různých kritérií, např.:
a. podle typu příjemců poskytovaných služeb, viz (2): NPO poskytující služby libovolnému spotřebiteli (nemocnice, školy, muzea) a NPO poskytující služby svým členům (odbory, profesní komory a svazy, kluby)
b. podle zakladatele: státní a soukromé
c. podle toho, zda jsou případné příspěvky dárců odpočitatelné z daní či nikoliv (podle amerických pramenů se takto dělí soukrom
é NPO na charitativní, kam spadají organizace fungující v odvětvích zdravotnictví, školství, sociálních služeb, náboženství, kultury a vědy, a komerční a členské (kluby, podpůrné spolky, odbory, obchodní komory, asociace apod.)
Žádné komentáře:
Okomentovat