Výše uvedené úvahy lze jednoduše vysvětlit na příkladu jednoho výrobce. Předpokládejme, že firma očekává
míru inflace 5 % a cena jejího zboží vzroste o 10 %. Tento vývoj bude firma interpretovat jako růst relativní
ceny svého zboží a pravděpodobně zvýší produkci, neboť výroba je nyní ziskovější. Pokud je však skutečná míra
inflace 10 %, firma se zmýlila. Nevzrostla relativní cena jejího zboží, pouze cenová hladina vzrostla více, než
firma očekávala. To si však firma zpočátku neuvědomila a proto vyrobila více svého zboží. Firma tento vývoj
po čase pochopí a vrátí se na původní úroveň výroby.
Neočekávaný růst míry inflace tak může vést k chybnému chápání změn relativních cen u většiny výrobců a k
růstu celkového výstupu ekonomiky. Chápání všech výrobců je však zcela racionální, i když chybné v důsledku
nedostatku informací!
Na základě těchto úvah zkonstruovali představitelé NKM vlastní funkci agregátní nabídky. Matematicky ji
můžeme zapsat do tvaru:
= e + (Y - YK)
Žádné komentáře:
Okomentovat