Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

R. Lucas tvrdí

R. Lucas tvrdí, že racionální kalkulací výrobce je předpokládat, že když roste cena jeho výrobku, je to dáno
částečně růstem cenové hladiny P díky agregátnímu šoku a částečně růstem pi/P díky relativnímu šoku na
vlastním trhu. Zodpovědnost za růst ceny daného zboží je firmou rozdělena mezi oba faktory. Tzn., že když
výrobce vidí, že jeho cena je vzhledem k pit/Pt
e vysoká, bude na to reagovat vyšší výrobou - ačkoli jeho reakce
bude nižší než kdyby si byl zcela jist, že jeho cena je vysoká jen díky růstu jeho pi.
Nyní se podívejme na všechna odvětví dohromady. Jestliže zde nedošlo k žádnému agregátnímu šoku,
relativní šoky se vzájemně vyrušily bez vlivu na celkovou produkci ekonomiky (některé odvětví vyrábí více,
některé méně). Jestliže však došlo k agregátnímu šoku, bude výstup ve všech odvětvích v průměru vyšší než
normální - každý výrobce si trochu popletl růst agregátní poptávky s růstem relativní poptávky a vyrobil trochu
více. Celkový výstup v ekonomice bude proto vyšší a cenová budou pochopitelně vyšší, neboť růst poptávky
nastal ve všech odvětvích. Tento výsledek zachycuje levá část obr. 13.6, zatímco pravá část obr. 13.6 jej převádí
do tradiční formy Phillipsovy křivky.

Žádné komentáře:

Okomentovat