VOLBA STRATEGIE PRO EU
• souvisí s volným pohybem zboží, osob, kapitálu
• jde o průnik na nové trhy
• závisí na velikosti firmy
Výhody pro malé firmy?
• lokálně orientované firmy střední až menší, nemohou počítat s tím, že by výhod jednotného trhu využily tak automaticky a snadno, jako jejich mnohonásobně větší odběratelé a konkurenti
• o to více potřebují vhodnou strategii
Eurostrategie lokální
• firma přesvědčena, že bude operovat pouze na domácím trhu
• resp. že její produkt zůstane výhradně český, případně dokonce národně regulovaný (národní licence např. na provozování sítě mobilních telefonů nebo loterie), pak hledá euro-strategii lokální
• bude ji zajímat průnik EU do českého prostředí, čili dopad Evropy na regulaci podnikání v ČR
Eurostrategie mezinárodní
• firma tuší, že do budoucna nebude malý český trh stačit, směřuje k euro-strategii mezinárodní
• obrana lokálních pozic není řešením, nebyla by dlouho efektivní ani udržitelná
• musí využít svých strategických analýz a plánů zahrnout EU, i s pravidly vnitřního obchodu, přenosu podnikání,vysílání pracovníků, poskytování služeb
• může ohrozit národní zájmy? (prodej úspěšných firem zahraničním zájemcům atd.)
• podnikatelské subjekty – organizované zaměstnanecké – odbory
Žádné komentáře:
Okomentovat