organizace OF - na základě cílů a strategie účelně uspořádává procesy a zdroje za účelem dlouhodobé prosperity
charakteristické znaky organizace: *smysluplnost, cílová orientace \
*organizační struktura - lidé a technické prostředky - tvrdé prvky řízení
*pravidla průběhu procesů (nákup, personalistika…) /
*organizační kultura - měkký prvek
faktory ovlivňující organizaci OF: *vnější - obecné podnikatelské prostředí, situace v konkrétním odvětví
*vnitřní - zvolená strategie, velikost podniku, používaná technologie, informační systém, kvalifikace personálu aj.
3 klíčové úkoly efektivní organizace: 1, uspořádání procesů a vznik základní organizační struktury
2, obsazení organizačních míst lidmi schopnými pracovat v daných podmínkách
3, koordinace a stimulace jednotlivců i skupin (MOJ, divize …)
typy organizační struktury:
1, jednoduchá - pro malé OF, spojuje úlohy vlastníka a výkonného ředitele, neformální
2, funkcionální - odborní specialisté na jednotlivé funkce, využití dělby práce (nákup, marketing, řízení, finance, řízení lidských zdrojů)
- možnost rozporů mezi jednotlivými úseky (krátkodobé a dlouhodobé cíle) - liniové a štábní útvary
- potřeba větší byrokracie
- motivace vlastníka musí být doplněna stimulací ostatních pracovníků
3, hospodářská střediska - dělba práce nejen podle odbornosti, ale i věcně (geograficky aj.) - divize, provozní střediska, dceřinné společnosti
- nutno zajistit měřitelné vstupy a výstupy jednotlivých HS - společná úhrada nákladů spojených s fungováním firmy
- vzájemné vyúčtování - ve vnitropodnikových cenách
4, maticová - kombinace funkcionální a některé další
- problém dvojího nadřízeného - nebezpečí dominance jednoho z nich
strategické podnikatelské jednotky - zaměření na určitou výrobkově-tržní kombinaci, tedy na konkrétní skupinu zákazníků
- dělba práce nikoli podle věcného hlediska, ale podle segmentů trhu
- specifický okruh konkurentů
- četnější externí vazby než vazby interní (tj. neobchodují mezi sebou)
- formulace strategie nezávisle na jiných SBU
- za plánování, výsledky a kontrolu je zodpovědné vlastní vedení, nikoli vedení korporace
organizace multinacionálních korporací - firmy s provozními jednotkami v zahraničí, na něž může mateřská společnost uplatňovat vliv, se společným know-how
*exportní oddělení a obchodní zastoupení - pokud je ZO činnost doplňkem hlavní aktivity
*zahraniční dceřinné společnosti - přímý styk se zahraničním trhem, využití komparativních výhod
*mezinárodní divize - specializovaná na zahraniční aktivity
*globální organizace - není diference mezi domácími a zahraničními aktivitami
- vícedimenzní maticová struktura, obvykle dělená podle geografických oblastí
organizační kultura - normy a vzory jednání a hodnotové představy, které společně sdílí členové určité skupiny a používají je při generování svého chování
- 5 znaků: *učení
*sdílení
*adaptabilita - mění se v závislosti na změnách okolí
*symboličnost - hodnoty se navenek projevují v symbolech
*vrstevnatost - od vnějších projevů po vnitřní pocity (symboly, hrdinové, rituály, hodnoty)
organizační design - 4 faktory ovlivňující organizační kulturu firmy:
*rozpětí moci - míra, ve které jsou méně mocní členové ochotni akceptovat nerovnoměrné rozložení moci a vlivu
*míra individualismu - do jaké míry se lidé učí jednat jako nezávislí jedinci nebo jako členové skupiny
*míra maskulinity - preferování hrdinství, úspěchu, výkonnosti před mezilidskými vztahy, konsensuálností a kvalitou života
*míra vyhýbání se nejistotě
rozpětí řízení - počet pracovníků či organizačních jednotek bezprostředně podřízených jednomu vedoucímu
- špičatá (složitá vertikální komunikace, mnoho úrovní) nebo plochá (přetížení vedoucího) pyramida
- optimální počet podřízených - neexistuje universální definice, ale podle Graicunase cca 5-7 podřízených
- mnohofaktorová analýza - podle bodového ohodnocení sedmi faktorů určuje optimální počet podřízených (od 4 do 11)
Žádné komentáře:
Okomentovat