koncentrace OF - vznik stále větších obchodních firem
vysoce integrované firmy - společnosti obchodních domů, filiálkové společnosti, zásilkové obchodní domy, spotřební družstva
- vlastní MO síť, VO sklady, doprava, často i vlastní výroba
- znaky - centrální management, využití výpočetní techniky, centrální nákup a skladování, společný marketing, centrální řízení cen, vlastní značky
obchodní kooperace - sdružení malých společností za účelem získání výhod velkých integrovaných firem –› racionalizace nákupu a prodeje
*vertikální - sdružení sledující logistický pohyb zboží
- nákupní družstva a svazy (iniciativa MO), dobrovolné řetězce (iniciativa VO), franchisingové řetězce, nákupní centrály
- franchising - franchisor poskytuje na základě dlouhodobé smlouvy franchisantovi za úhradu právo nabízet zboží a služby za použití názvu firmy, značky a jiných práv
- na rozdíl od dobrovolných řetězců existuje smluvní fundament vztahů
- typy - zbožový, výrobkový, službový, exkluzívní, master
- nákupní centrály - nejvyšší stupeň vertikální kooperace - snaha o „celoevropskou přítomnost“
- členy jsou velké retailingové firmy, obchodní domy, obchodní kooperace i velkoobchodníci
- cíle - společný nákup ve velkém objemu, nákup ve více zemích, společný marketingový výzkum, zavedení vlastních značek, racionalizace logistiky, celoevropské inkaso
- SPAR, AMS, ERA, EMD, Tengelmann
*horizontální - spolupráce OF ve stejné úrovni logistického pohybu zboží v určité lokalitě s cílem zvýšit přitažlivost prodejního místa a snížit náklady
*kooperace v MO - spolupráce firem v určité lokalitě sloužící především k větší sortimentní přitažlivosti
- obchodní ulice, společná péče o okolí, společný obchodní dům
*regionální nákupní střediska - plánovitě vytvořené soubory objektů pro obchodní činnost a další služby budované na volných plochách
*kooperace ve VO - úspora nákladů soustředěním VO aktivit do skladových areálů - společné inženýrské sítě, společná ostraha apod.
Žádné komentáře:
Okomentovat