rovnoměrnost rozmístění - rovnováha mezi potenciálem koupěschopné poptávky a kapacitami MO sítě
koncentrace MO jednotek - lokalizace prodejní jednotky do spádových center
princip hierarchie - vychází z frekvence uspokojování potřeb zbožím denní, časté a občasné poptávky
- s rostoucí frekvencí poptávky se zmenšuje zájmová oblast a tvoří se tak hierarchie v lokalizaci jednotek v rámci osídlení
obchodní vybavenost - soubor MO jednotek v sídelních útvarech
*základní okrsková vybavenost - obsluha obytného okrsku zbožím denní a časté poptávky
- v centrech okrsků, případně poblíž zastávek MHD nebo u hlavních pěších tahů
- plnosortimentní prodejny potravin se samoobsluhou, smíšené prodejny, lahůdky, ovoce-zelenina, masna, drogerie
*centrální vybavenost - nejvyšší stupeň obchodní vybavenosti měst - v komplexu s kulturními a stravovacími zařízeními
- bohatá síť specializovaných jednotek i univerzálních velkoprodejen, nepotravinářské jednotky (OD)
*sekundární (obvodová) vybavenost - ve velkých městech, jeden obvod od cca 20 000 obyvatel
- supermarket, specializované potravinářské obchody, někdy hypermarket - návaznost na MHD
*čtvrťová (sektorová) vybavenost - ve velkoměstech, pro území několika desítek tisíc obyvatel
- velkokapacitní jednotky - hypermarkety, OD, odborné velkoprodejny, nákupní centra
*vybavenost venkova - vesměs jednostupňová, projevuje se záporný nákupní spád
- smíšené prodejny s omezenou hloubkou sortimentu
lokalizace MO jednotek v sídelních útvarech:
*samostatné umístění
*skupinové umístění - monosortimentní nebo polysortimentní skupina obchodních jednotek
- obchodní ulice s provozovnami v neobchodních objektech nebo specializované objekty (OD, velkoprodejny, nákupní centra)
Žádné komentáře:
Okomentovat