Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5, OBCHODNÍ STRUKTURY NA ČESKÉM TRHU

po roce 1990 - snaha o rozbití státního monopolu na obchod, představy o vstupu západního kapitálu ve formě joint ventures
- vstup nových podnikatelských subjektů do ekonomiky, privatizace státního majetku, vydávání statisíců ŽL, restituce majetku
malá privatizace - cca 10 000 provozoven obchodu, cca 2 000 pohostinských provozoven
velká privatizace - od roku 1991, týkala se cca 5 000 obchodních firem (většinou větších)
transformace družstev - podle nového obchodního zákoníku
- před rokem 1990 cca 20 % MO prodeje
- redukce činností, racionalizace, nové podnikatelské aktivity
obchodní struktury po privatizaci:
*maloobchodní prodej - vzrůst běžných cen o 150 %, pokles ve srovnatelných cenách na 83 %
- na jednoho obyvatele připadá obrat asi 50 000 Kč - 30-40 % vyspělých států
- podíl nestátních podniků 95 %
*počet obchodních jednotek - klesá, ale podíl obyvatel na obchodní jednotku je nesrovnatelný s vyspělými zeměmi
*prodejní plocha - vyspělé země cca 1 000 m2 na tisíc obyvatel, v Česku cca 500 m2
*počet obchodních subjektů - celkem necelých 500 tisíc obchodních firem, z toho cca 400 tisíc fyzických osob
- počátek koncentrace, ale ta je v porovnání se západními zeměmi stále nízká
výsledky privatizace - nárůst podnikavosti a soukromé iniciativy, atomizace obchodu spojená s nedostatkem kapitálu, vznik prodejen s novým sortimentem, rozmach ambulantního prodeje, nárůst počtu pracovníků v obchodě
vývojové tendence v obchodě:
*nové spotřební zvyklosti - snížení spotřeby potravin, růst úlohy ekologických faktorů, růst diferenciace v kvalitě nakupovaného zboží
*růst MO prodeje spolu se strukturními změnami, nárůst prodeje zahraničního zboží
*vývoj podnikatelských subjektů - růst významu velkých firem, vstup zahraničních subjektů, integrace, méně malých subjektů, zvýšení odbornosti prodeje
*vývoj provozních jednotek - velké provozní jednotky, výstavba nákupních center, nárůst podílu samoobsluhy
nové trendy - přírůstky velkých obchodních jednotek (hypermarkety, supermarkety, odborné velkoprodejny), růst podílu diskontních prodejen

Žádné komentáře:

Okomentovat