Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

6, NÁKUPNÍ CENTRA

vývoj nákupních center v USA - od počátku století, výstavba na předměstích, výraznější nástup po 2. světové válce v 50. letech (Seattle, Detroit, Minneapolis aj.)
- dnes cca 40 tisíc
- zákaznické magnety - většinou obchodní domy
- nové mega mally (Edmonton, Bloomington) - nad 150 000 m2 - stále větší propojení obchodu, služeb, pohostinství a zábavy
- potenciál výstavby je již malý díky velké konkurenci v této oblasti
dělení: *regional shopping center - 37-200 tisíc m2, 2 obchodní domy, až 150 specializovaných obchodů
- pro 100 tisíc a více obyvatel - dostupnost 30 minut jízdy autem
*community shopping center - 10-37 tisíc m2, obsluha 20-100 tisíc obyvatel, dostupnost do 20 minut jízdy autem
- supermarket a dalších cca 20 obchodních jednotek
*power center - 20-40 tisíc m2, zajímavá sortimentní specializace - základem je jedna mamutí prodejna
- v centrech menších spádových obvodů
*factory outlet center - regionální centra za městem okolo 40 tisíc m2 - diskontně zaměřené prodejny výrobních podniků
- sezónní výprodeje, zbytky nevyprodaných sérií - slevy kolem 20 %
regionální nákupní centra v Evropě - zpoždění za USA o 10 let
- vzory velkých nákupních center - Palais Royal (1784), pařížské obchodní domy
- 60. léta - první etapa výstavby na zelené louce (Frankfurt, Stackholm, Kodaň, Helsinky)
- 70. léta - výstavba v intravilánech měst, vazba na veřejnou dopravu a vysokokapacitní komunikace, vícepodlažní objekty, nákup jako zážitek, etážová parkoviště - Regensburg, Vídeň
- 80. a 90. léta - stálý nárůst počtu, zároveň modernizace stávajících center
řízení nákupních center - spojení tří druhů subjektů - investoři a majitelé, management centra, jednotliví nájemci
- nájemní smlouva - předmět pronájmu a povinný sortiment, doba nájmu, nájemné, domovní řád, úkoly sdružení nájemců aj.
- 3 složky poplatků - samotné nájemné, služby, společná reklama
- vhodná a vyvážená sortimentní struktura
- zainteresovanost nájemců na výsledcích celého centra - společná marketingová a propagační strategie
- nutnost vybudování bezpečné a přátelské atmosféry

Žádné komentáře:

Okomentovat