Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

6. Příjmy, náklady a zisk firmy

Celkový příjem či také tržby firmy definujeme jako celkový výnos, jenž z prodeje statku získává firma či odvětví produkující tento statek. Příjem firmy je pak funkcí objemu prodané produkce a její ceny, která může být:
• buďto závislá na objemu vyráběné produkce, což je situace, kdy se daná firma pohybuje na nedokonale konkurenčním trhu,
• nebo zcela nezávislá na objemu vyráběné produkce, k čemuž dochází v okamžiku, kdy je tato firma součástí dokonale konkurenčního trhu.

Na dokonale konkurenčním trhu tak výše celkových příjmů firmy závisí pouze na objemu realizované produkce. Firma zde vystupuje v roli příjemce ceny.
V souvislosti s analýzou firmy jsou, mimo již výše zmíněné celkové příjmy, poměrně významnými ukazateli také:
• průměrný příjem, který definujeme jako podíl výnosů firmy na jednotku její vlastní produkce
• a mezní příjem, jenž pak definujeme jako změnu celkových výnosů firmy vyvolanou prodejem dodatečné jednotky jejího výstupu. Na dokonale konkurenčním trhu je mezní příjem roven ceně příslušného výrobku.

Žádné komentáře:

Okomentovat