Teorie firmy - vědní disciplína, která vysvětluje a současně také odhaduje chování firmy na trhu, přičemž hlavní důraz klade na její rozhodování o objemu a ceně vyráběné produkce a o technologii výroby, a to v situaci, kdy za hlavní cíl firmy považuje maximalizaci zisku. Současně s touto definicí konstatujeme, že při těchto aktivitách čelí firma třem základním typům omezení:
• tržnímu, které je spojeno s výší poptávky po statku, jenž produkuje daná firma.
• ekonomickému, které je spjato s vlastním procesem výroby a jež můžeme vyjádřit pomocí nákladové funkce.
• a technologickému, které je spojeno s existencí omezeného počtu technologických postupů využitelných ve výrobním procesu.
V další části textu jsme pak svou pozornost zaměřili pouze na technologické omezení výroby, přičemž jsme konstatovali, že díky tomuto omezení se musí každá firma v rámci svého výrobního procesu soustředit pouze na takové výrobní plány, jež lze považovat za technologicky realizovatelné, přičemž jsme také uvedli, že nejjednodušším způsobem pro zachycení těchto výrobních plánů je jejich seskupení do celku, jenž jsme označili pojmem produkční množina, která je ohraničena produkční funkcí.
V souvislostí s produkční funkcí jsme pak hovořili o dvou rozdílných pohledech na tuto funkci, a to o:
• pohledu krátkodobém, jenž je spojen s okamžitě realizovatelnými výrobní plány,
• a pohledu dlouhodobém, který je zaměřen na výrobní plány, jež by daná firma mohla zrealizovat v budoucnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat