- představuje ochranářství
- stát pomocí různých zásahů ochraňuje zčásti nebo zcela domácí trh před zahraniční konkurencí
- nejčastější formy ochrany: cla, množstevní dovozní kvóty, technické normy,…
Důsledky protekcionismu:
- snížená konkurenceschopnost domácích výrobců, technické zaostávání tuzemské produkce, není tlak na snižování nákladů spotřebitelé nemají výběr, zboží je zastaralé, ceny nepřiměřeně vysoké.
Absolutní a komparativní výhody v mezinárodním obchodě
Jaké eko-cké podmínky „vyvolají“ mezinárodní obchod?
1. Některé země mají přírodní a klimatický „monopol“ na výrobu určitých produktů
např. Austrálie na klokaní maso, tropy na banány, JAR na diamanty pokud je ostatní země chtějí, musí je nakupovat u nich.
2. Některé země jsou schopné daný produkt vyrábět s nižšími náklady a mohou tedy v mezinárodním obchodě nabídnout nižší cenu – realizují tzv. absolutní výhodu z mezinárodního obchodu
např. velmi levná pracovní síla v rozvojových zemích, vysoký stupeň automatizace v Japonsku, špičkové technologie v USA,
Žádné komentáře:
Okomentovat