Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Socialismus a marxismus, Neoklasická škola

Radikální podobu socialismu vytvořil Karl Marx. Spojil existenci
soukromého vlastnictví s vykořisťováním. Podle Marxe dělník vytváří
nadhodnotu, kterou nedostane zaplacenu a kterou si přivlastní
kapitalista. V dalším vývoji (tj. po vydání prvního dílu Kapitálu v
60.letech 19.století) mělo docházet k větší a větší akumulaci kapitálu
v rukou stále užší skupiny kapitalistů, oproti tomu dělníci měli být
stále chudí a žít na hranici životního minima. Marxovy teze se
nesplnily především z následujících důvodů: zvyšovala se poptávka po
kvalifikované práci, tím rostl počet kvalifikovaných a lépe placených
dělníků, navíc začala vznikat střední třída, která začínala být
relativně majetná.

Neoklasická škola (marginalisté, lausannská škola, cambridgeská škola)
Marginalisté přinesli zásadní změnu pohledu na ekonomii tím, že se
zaměřili na poptávkovou stranu trhu -- tím se do jejich zorného pole
místo kapitalisty dostal spotřebitel jako ústřední postava trhu.
Marginalisté začali pracovat s omezenými zdroji a zabývali se jejich
alokací, na rozdíl od klasiků, kteří se zaměřovali na růst zdrojů.
Položili základy moderní ekonomické analýzy především tím, že začali
pracovat s mezními veličinami. Odtud také jejich název (marginální =
mezní). Podstatná část dnes používané ekonomické analýzy byla
vytvořena marginalisty.
Sloučením nových marginalistických teorií s idejemi klasiků vznikla
neoklasická škola.

Žádné komentáře:

Okomentovat