Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1. CHARAKTERISTIKA PODNIKU A PRODUKČNÍHO PROCESU

PODNIKOVÁ EKONOMIKA


CHARAKTERISTIKA PODNIKU A PRODUKČNÍHO PROCESU


- podniky
o organizační jednotky prod. procesu
o produkují statky a podávají výkony
- produkční proces
o ovlivněn faktory:
a) elementární
• 1) lidské zdroje
• 2) provozní prostředky – stroje, zařízení
• 3) materiál, suroviny (vstupy)
b) dispozitivní
• 1) řízení
• 2) plánování
• 3) organizace práce
- podnik – charakteristika
o právní subjekt (PO)
o organizačně samostatná jednotka, vyvíjí samostatnou činnost
o 2 předpoklady pro vznik
- racionální iniciativa
- disponibilní kapitál

Členění
MSP Velké podniky
Řízení podniku
- vlastník = podnikatel - manažer
- nedostatečné znalosti pro řízení podniku - fundované znalosti pro řízení podniku
- patriarchální řízení - řízení podle manažerských metod
- min plánování - rozsáhlé plánování
- ojedinělá skupinová rozhodnutí - častá skupinová rozhodnutí
- řídící personál je nenahraditelný - řídící personál je nahraditelný

Personál
- malý počet zaměstnanců (max 249) velký počet zaměstnanců
- nepatrné zaměstnávání lidí s akademickým vzděláním - zaměstnávání lidí s akademických vděláním ve větším rozsahu
- široké odborné znalosti pracovníků - silná tendence k vyhraněné specializaci

Organizace práce
- kumulování funkcí - dělba práce
- silné osobní vazby mezi zam. (-) - nepatrné osobní vztahy mezi zam. (+)
- delegování pravomocí v omezeném rozsahu - rozvinuté delegování pravomocí
- velmi pružná přizpůsobivost - nízká přizpůsobivost
- liniová organizační struktura - složitá organizační struktura
- nepatrný stupeň formálnosti - vysoký stupeň formálnosti

Výroba
- pracovně intenzivní - kapitálově intenzivní
- nepatrná dělba práce - rozvinutá dělba práce
- převážně univerzální stroje - převážně speciální stroje

Výzkum a vývoj
- téměř žádný - systematický

Financování
- převažuje vlastní kapitál - převažuje cizí kapitál
- min. státní podpora v krizových situacích - státní podpora v krit. sit. je pravděpodobná

Kvantitativní a kvalitativní charakteristika MSP
a) kvantitativní charakteristiky
- schválila Komise EU r. 1996
- 1) počet zaměstnanců
o mikropodnik – 0 – 9 zam.
o malý podnik – 10 – 49 zam.
o střední podnik – 50 – 249 zam.
o velký podnik – 250 -> zam.
- 2) kritérium nezávislosti
o více než 25% kapitálu firmy je vlastněno jednou nebo několika firmami, které nesplňují kritérium pro MSP (velké firmy)
- 3) roční obrat
o do 5 mil. EURo – malý podnik
o do 40 mil. EURo – střední podnik

b) kvalitativní charakteristika MSP
- osobnosti podnikatele
o jeho podnikatelský duch
o mít názory, idee, být flexibilní, být ochotný riskovat

Podnikatel
- r. 1963
o Davids => zakladatel nového podniku
- r. 1971
o Hornady + About => úspěšný podnikatel – osoba, která založila podnik, který neexistoval, musí zaměstnávat min. 8 lidí a existovat déle než 5 let
o Hull + Posley => podnikatel je osoba, která řídí firmu, a která na sebe přebírá obchodní riziko
- r. 1989
o Taylor => prostřednictvím osobní zkušenosti, motivace, připravenosti podnikatele je na sebe schopen převzít hospodářskou a sociální roli

- podíl MSP je 99,9% podniků v ČR
- národohosp. význam MSP – 59,7% zam. osob (EU 66%)
- podíl MSP na tvorbě HDP – 33,6% v ČR (EU 52%)

SWOT analýza MSP
1. Vnitřní vlivy
Silné stránky Slabé stránky
- poměrně značně pružná reakce na požadavky trhu - vedení často chybí znalosti o řízení podniku
- nejsou činěna skupinová rozhodnutí
- krátká a přímá cesta přenosu info mezi vedením a zam. - patriarchální styl řízení
- téměř žádné plánování
- relativně krátký časový prostor mezi inovacemi výrobků a jejich uplatněním na trhu - absence podnikatelské strategie
- malá eko síla v porovnání s velkými podniky
- slabá pozice v soutěži o veřejné zakázky
- zájem o zvýšení jakosti nebo alespoň o certifikaci - obtížný přístup ke kapitálu, což omezuje možnost financování rozvojových aktiv
- otevřenost a realistický postoj k přeshraniční spolupráci - lidské zdroje nejsou pro MSP prioritou
- řada MSP nemá zpracován motivační program organizace
- nedostatečný marketing – nedostatečná kontrola distribučních kanálů, neznalost konkurence, neznalost potřeb zákazníka, závislost v prodeji na jiných

2. Vnější vlivy
Příležitosti Hrozby
- politika státní podpory MSP - nedostatečná státní podpora MSP
- spolupráce MSP s institucemi a akademickými pracovišti - nekalá konkurence ze strany velkých pod. a dumpingové ceny dovážených produktů
- vytváření sítí MSP - silná konkurence na jedn. vnitřním trhu EU
- vyplňování okrajových oblastí trhu, které nejsou pro větší podniky zajímavé
- přístup na nové trhy po vstupu ČR do EU - nedostatečná spolupráce mezi institucemi (ÚP, hosp. komory, samospráva,…) a podniky omezuje rozvoj MSP

Limitující faktory rozvoje MSP (anketa)
- nedostatečná poptávka (83%)
- nedostatek kvalifikovaných manažerů (62%)
- legislativa (54%)
- nedostatek kvalif. dělníků (48%)
- vysoké daně a sociál. a zdrav. pojištění (45%)
- nedostatek kapitálu pro expanzi (33%)

- předpoklad MSP = vysoká životní úroveň obyvatelstva
- národohospodářský význam MSP
export 36,1 14,3 21,8
import 49,3 26,4 22,9
celkem malé podniky střední podniky

Informace, které potřebují české MSP o jednotném evropském trhu
- legislativa
- info o EU obecně
- info o bankovnictví
- info o nových technologiích
- možnosti exportu
- možnosti navázání obchodních kontaktů
- info o celních pravidlech
- podmínky certifikace
- info o jednotném evropském trhu
- info o institucích EU
- podmínky získání zakázek
- info o řízení kvality v EU
- podmínky integrace do EU
- info o strukturálních fondech

Motivy pro hledání zahraničních partnerů
- přístup na nové trhy
- kapitál
- sdílení rizika


Článek podporuje:
plastové ohebné hadice pro chladící kapaliny

Žádné komentáře:

Okomentovat