Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

8) Trh práce

Poptávka po práci je v podmínkách dokonalé konkurence určena množstvím práce, které firma najímá při různých úrovních ceny práce, tzn. při různých mzdových sazbách. Firma poptávku po práci zvyšuje pokud mezní náklady na práci jsou nižší než příjmy z mezního produktu práce (MFCp< MRPp). Rovnováha firmy maximalizující zisk nastává v okamžiku, kdy se mezní náklady firmy resp. mzda rovnají příjmům z mezního produktu práce (MRPp=MFCp=w).

Nabídka práce je určována volbou lidí nabízejících práci, kteří porovnávají užitek z volného času s užitkem, který jim přinese případný prodej jejich práce. Nabídka práce je závislá na výši mzdové sazby. Dvojí účinek mzdové sazby na rozhodování mezi prací a volným časem označujeme jako substituční a důchodový efekt.

Substituční efekt změny mzdy (její růst) vede ke zvyšování nabízeného množství práce, jinak řečeno k tendenci více pracovat na úkor volného času.

Důchodový efekt změny mzdy vede ke snižování množství nabízené práce, k tendenci mít více volného času.

Žádné komentáře:

Okomentovat