Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Druhy trhu

a) podle velikosti
- místní (trh s krajovou specialitou – Pardubice perník)
- národní (trh v rámci státu)
- světový (vznikl v důsledku mez. dělby práce a specializace)

b) podle druhu zboží na trhu
- dílčí (trh jednoho výrobku – boty)
- agregátní (trh veškerého zboží – reálný trh v reálném světě)

c) podle předmětu nabídky
- trh zboží (trh s automobily, s potravinami, s pozemky, se službami)
- trh práce (nákup a prodej práce, kterou vykonají lidé jako pracovní síly)
- trh financí (nákup a prodej cizích měn, nákup a prodej CP)

d) podle míry zapojení ekonomiky do mezinárodní dělby práce
- otevřeny – ekonomika státu má dveře otevřené do zahraničí, velká část produkce se směňuje se zahraničím
- uzavřený – podíl směny se zahr. je nízký – domácí trh začíná být neefektivní, výroba je náročná

e) podle počtu dodavatelů na trhu
- konkurenční – na trhu existuje konkurence domácí i zahraniční – typický pro tržní ekonomiky
- monopolizovaný – na trhu získává výsadní postavení jeden dodavatel nebo několik málo dodavatelů, kteří se dohadují o cenách, o rozdělení odbytu atd.

f) podle velikosti nabídky a poptávky
- trh nasycený (trh spotřebitele), N>P typické pro tržní ekonomiku
- trh nenasycený (trh dodavatele), N < P, spotřebitel je omezen ve výběru – snižuje nároky na kvalitu

Pro tržní ekonomiku je typický trh nasycený, otevřený a konkurenční.

Žádné komentáře:

Okomentovat