Hlavním důvodem růstu nákladů obětované příležitosti, resp.klesajících výnosů, je skutečnost, že faktory jsou specializovány v tom smyslu, že pro produkci jednoho statku jsou více vhodné než pro produkci statků jiných. Produktivita výrobních faktorů je odlišná v závislosti na druhu produktu.
Obecně: pohybujeme-li se po PPF doprava dolů, náklady obětované příležitosti na získání produktu v podobě ztráty druhého produktu rostou. Pohybujeme-li se doleva nahoru po PPF, náklady obětované příležitosti na získání druhého produktu, v podobě ztraceného prvního produktu rostou.
2.6. MEZNÍ MÍRA TRANSFORMACE (MRT – marginal rate of transformation)
= poměr, v němž je množné zaměňovat produkci výrobku Y za produkci výrobku X.
MRT = snížení produkce výrobku Y, které je nezbytné ke zvýšení produkce výrobku X o jednu jednotku.
Žádné komentáře:
Okomentovat