Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2. Nabídková křivka a ochota výrobců dodávat zboží za určitou cenu

Křivka nabídky v každém bodě ukazuje, jaké množství je výrobce ochoten dodávat na trh při dané ceně, ale také ukazuje za jakou nejmenší cenu je výrobce ochoten dodat na trh určité množství zboží, tzn. že minimální cena, kterou výrobce požaduje, je cena na úrovni nákladů příležitosti. Za všechny jednotky se platí stejná cena. Je to cena daná průsečíkem křivek nabídky a poptávky – viz.graf. Výrobce tedy dostává v cenách více, než by požadoval.

Paradox vody a diamantu spočívá v otázce, proč tak životně důležitá věc, jakou je voda, má nízkou cenu, zatímco pro život pro život tak nepodstatné věci, jako jsou příkladně diamanty, mají cenu tak vysokou.

Voda je spotřebovávána ve velkém množství, celkový užitek je vysoký. Jelikož však spotřebováváme velký počet jednotek vody, tak mezní užitek vody s každou spotřebovávanou jednotkou klesá a proto jsme ochotni zaplatit nízkou cenu.

Diamantů spotřebováváme jen málo jednotek, proto jejich mezní užitek je vysoký a cena je také vysoká.

Žádné komentáře:

Okomentovat