Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Další faktory ovlivňující poptávku:

3. Komplement
- takové zboží, které doprovází spotřebu zkoumaného zboží, kupuje se paralelně sním (např.snížení ceny benzínu = zvýšení poptávky po autech)
- změna ceny komplementu působí stejným směrem jako by působila změna ceny zkoumaného výrobku
Substitut
- takové zboží, které může nahradit zkoumané zboží
- změna ceny substitutu působí opačným směrem než cena výrobku zkoumaného zboží (např.: sníží se cena vepřového, zvýší se poptávka po hovězím)
4. Úroveň důchodů
- např.: zvýšení průměrné mzdy vede k vyšší poptávce jak po autech tak i po mase
5. Preference lidí
- mění se např. vlivem reklamy, pronikání do nových sociálních vrstev
- taktéž každá země má rozdílné podmínky spotřeby (Holandsko např.kola, Švýcarsko lyže, ... avšak poptávka tyto faktory nezachycuje, předpokládá jejich neměnnost)

Poptávka se zvyšuje i za předpokladu že se zvyšuje i cena, tzn.že došlo ke změnám jiných faktorů ovlivňujících poptávku. Lidé mají vyšší důchody, jsou ovlivněni reklamou, cenami substitutů a komplementů, změnili své preference, ... Nedošlo k porušení zákona klesající poptávky, došlo ke změně poptávky.

Žádné komentáře:

Okomentovat