Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

veřejný sektor, Veřejné statky

Existence veřejného sektoru je odůvodnitelná v oblastech, kde
soukromý sektor (trh) je neefektivní. Příčiny tohoto tržního selhání
je především existence veřejných statků, externalit a přirozených
monopolů. Mezi mimoekonomické faktory existence veřejného sektoru
patří snaha mírnit nerovnosti mezi subjekty. Dále jsou to faktory,
které přesahují ekonomické pojetí veřejného sektoru, a které jsou
příčinou existence státu byť i jenom v jeho minimální podobě, např.
potřeba vyšší autoritativní moci ve společnosti.

Veřejné statky, externality a přirozené monopoly

Veřejné statky rozdělujeme na čistě veřejné statky a na částečně
veřejné statky. Čistě veřejné statky jsou statky, jejichž spotřebu
nelze omezovat a navíc by omezení spotřeby nebylo prospěšné.
Nejznámějším a nejpoužívanějším příkladem takového statku je zajištění
obrany státu. Je nemožné vyloučit některého občana, aby mu nebyly
poskytnuty výhody spočívající v obraně státu před vnějším nepřítelem.
Pokud každý požívá výhod, které jsou mu poskytnuty jako veřejné
statek, je také nutné, aby každý byl povinen platit obranu státu ve
formě povinné platby (daně). Jiným příkladem čistě veřejného statku
může být ohňostroj, resp. uspořádání ohňostroje. Nelze nikoho vyloučit
ze spotřeby tohoto statku, to znamená zakázat někomu se na ohňostroj
dívat.
Protože nikdo nemůže být vyloučen z užívání výhod vyplývající
z poskytování tohoto statku, bylo by spravedlivé, aby všichni
přispívali na tento statek. Pokud se někdo vyhýbá přispívání na tento
čistě veřejný statek, vzniká problém černého pasažéra (free rider
problem).

Žádné komentáře:

Okomentovat