Nedokonalá konkurenc. odráží reálné poměry na reálných trzích, má tři základní formy: monopol, oligopol a monopolistická konkurence
monopol je nejvyhraněnější formou nedokonalé konkurence, kdy na straně nabídky stojí jediný výrobce
externality jedna z příčin tržního selhávání, jevy, které pozitivně či negativně ovlivňují jiné subjekty, aniž za ně musí být placeno, 1. pozitivní (světlo z výrobní haly sousedícího podniku na našem dvorku), 2. negativní (totéž světlo svítící v noci do ložnice)
rivalitní a nerivalitní spotř. rivalitní = spotřeba soukromého statku, která snižuje dostupné množství pro ostatní spotřebitele
nerivalitní = spotřeba veřejného statku, který může být spotřebováván současně několika subjekty
soukromý statek výrobce je schopen omezit užití vyráběného statku na ty spotřebitele, kteří jsou ochotni za výrobek zaplatit (vyloučení výrobcem)
veřejný statek je li nabídnut jednomu subjektu, stává se dostupný i jiným subjektům
tržní selhání jsou situace, kdy trh nefunguje očekávaným způsobem, tzn. nezabezpečuje efektivní alokaci zdrojů
Článek podporuje:
české ložnice, dětské postele, rustikální nábytek
Žádné komentáře:
Okomentovat