Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Reziduální poptávková křivka

Reziduální poptávková křivka
Protože na trhu jsou ještě další hráči, pak omezením pro firmu je poptávková křivka posunuta vlevo o množství, které nabízí ostatní. Jinak řečeno, každá firma věří, že je monopolem s jediným rozdílem a tím je posunutá poptávková křivka (reziduální poptávka). Mezní příjmy pak budeme odvozovat od reziduální poptávky, nikoliv poptávky celkové.

Na obrázku jsme si zobrazili duopol, jde o konkurenci jediných dvou firem na trhu, které nabízejí daný produkt. Budeme předpokládat, že firmy disponují stejnými mezními náklady. První firma bude nabízet množství x'1, které odpovídá bodu vyrovnání MC = RMR1 (MR1 odvozených od reziduální poptávky RD1, která je posunuta vlevo od celkové poptávky D o očekávání firmy 1, že firma 2 prodává takovéto množství). Analogicky pak druhá firma nabízí množství x'2, které odpovídá MC = RMR2.
Situace vykreslena v obrázku však není rovnovážnou situací, neboť očekávání firem o prodejích druhého hráče neodpovídají realitě. Firma1 produkuje x'1, což je více než očekávání firmy2 o produkci firmy1. Analogicky firma2 produkuje více, než firma1 očekává.
Nalezení očekávání, které odpovídají rovnováze
Nejjednodušším řešením je předpokládat, že obě firmy prodávají stejné množství. To znamená, že RD budou polovinou D, jak můžeme vidět na následujícím obrázku.

o optimem obou firem pak bude množství x* (RMR = MC)
o celkový prodej na trhu je pak 2x*, toto množství je tedy klíčové pro určení ceny p*
o máme-li dvě identické firmy, pak v rovnováze je jejich výstup stejný

Žádné komentáře:

Okomentovat