Tržní poptávku určují faktory:
a) vlastní cena daného efektu
b) průměrný důchod spotřebitelů – jestliže důchody stoupají, mají lidé tendenci kupovat si téměř všeho víc
c) velikost trhu – měřená velikostí dané populace
d) cena dostupnost komplementů, tj. statků doprovázejících spotřebu zkoumaného statku ( benzín + auto, tonic + gin ) → změny ceny působí stejným směrem
e) cena dostupnost substitutů, tj. statků, které mohou nahradit zkoumaný statek ( uhlí + zemní plny, pomeranče + grepy ) → změny ceny působí opačně
f) vkus nebo preference – odráží psychologické nebo fyziologické potřeby, uměle vyvolané touhy prvky tradice náboženství
g) specifické faktory ( déšť + gumáky, sníh + lyže, horko + klimatizace )
poptávka po různých statcích se v čase mění → to je důsledek změn jiných faktorů než vlastní ceny statku.
konečným výsledkem všech změn v jiných faktorech, než je vlastní cena statku, je posun poptávkové křivky.
posun doprava posun doleva
tento posun znamená, že při každé z zavřených tento posun znamená, že při
cen se bude nakupovat více statků každé z uvažovaných cen se
( v zlev. komplementů ) bude nakupovat méně statků
( zlevnění substitutu)
Konečným výsledkem změny vlastní ceny statku je posun po křivce.
Žádné komentáře:
Okomentovat