Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Technologie a externality

49. Technologie a externality

Pokud učiní firmy v odvětví nový poznatek, který mohou využít i jiná odvětví, aniž by za to musela zaplatit, odvětví pak v důsledku produkuje dodatečný výstup, který se neodrazí ve stimulech pro firmy z tohoto odvětví. V takovémto případě existuje dobrý důvod pro subvencování daného odvětví.

Externality = přínosy, které připadnou jiným firmám než těm, které je vyprodukovaly

V high-tech odvětvích je vytváření poznatků hlavním aspektem podnikání. Firmy věnují velkou část zdrojů do zlepšování technologií. Patentová ochrana však poskytuje pouze slabou ochranu proti imitování nápadů.

S tímto argumentem ve prospěch protekcionismu souvisejí 2 problémy:

 schopnost vládní politiky zaměřit se na správné odvětví
 obtížná kvantifikovatelnost přínosů z vytvořené inovace

Žádné komentáře:

Okomentovat