Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Metoda na základě srovnání

- jde odhad ceny podniku za kterou by bylo možné podnik prodat
- oceňování touto metodou lze podnik rozdělit na:

ý podnik s obchodovatelnými akciemi
- v tomto případě se pouze sečtou všechny akcie
- tržní hodnota z hlediska akcií bývá nižší než je faktická tržní hodnota
- k této ceně se tedy přičte určitá „prémie“
- prémie vychází z možnosti kontrolovat podnik (čím větší balík akcií, tím větší prémie a možnost ovlivňování podniku)

ý podnik s neobchodovatelnými akciemi nebo jiný druh podniku
- v tomto případě se oceňuje pomocí aktuálních cen srovnatelných podniků
- lze srovnávat pouze podniky, které jsou si podobny svým zaměřením, rozsahem, odbytem,…
- k tomuto srovnání se používají multiplikátory  jde o poměr mezi kupní cenou srovnatelných podniků a jejich ročním ziskem
- obecně se vždy pracuje s průměrnými čísly (každý podnik má jiné výsledky)
- multiplikátor na bázi zisku určuje kolikrát musí kupující v ceně zaplatit vykazující zisk
- např. má-li podnik multiplikátor 4 a má podnik roční zisk 100 000,-, jeho prodejní cena bude 400 000,-
- lze použít i jiné multiplikátory (např. na základě obratu,…)

Žádné komentáře:

Okomentovat