25. Přínosy z realizace obchodu
Země získávají z mezinárodní specializace. To lze demonstrovat 2 způsoby:
1. obchod jako nepřímá metoda výroby: domácí ekonomika produkuje sýr a víno nakoupí za prodaný sýr
2. vliv mezinárodního obchodu na spotřebitelské možnosti země: země mohou spotřebovávat jinou kombinaci statků sýr a víno, než jakou vyrábějí
Když se země specializuje na statek, u kterého má komparativní výhodu, obě země z toho získávají. Podle Ricardiánského modelu jsou na tom tedy všichni díky mezinárodnímu obchodu lépe. O tom, kdo co bude vyrábět rozhoduje komparativní, nikoli absolutní výhoda.
27. Omyly v chápání komparativní výhody
1) Produktivita a konkurenceschopnost:
OMYL 1 = obava, že volný obchod je přínosný pouze tehdy, když je země dost silná, aby čelila zahraniční konkurenci, a pokud je schopna vyrábět nějakou produkci levněji než konkurence. Jde o nepochopení komparativní výhody, neboť přínosy z obchodu vyplývají z komparativní, nikoliv absolutní výhody. Absolutní výhoda není nutnou, ani postačující podmínkou pro existenci komparativní výhody, neboť ta závisí nejen na relativní produktivitě zemí, ale i na relativní mzdové úrovni, která je se odvíjí od relativní produktivity ostatních odvětví země.
Žádné komentáře:
Okomentovat