59. Náklady a přínosy cla
Clo zvyšuje cenu daného zboží v importující zemi a snižuje jeho cenu v exportující zemi. Následkem těchto cenových změn dochází k těmto efektům:
ztrácejí:
- spotřebitelé v zemi, do které se zboží dováží
- výrobci v exportující zemi
získávají:
- spotřebitelé v exportující zemi
- výrobci v importující zemi, kteří jsou clem chráněni
- vláda země, která clo uvalila
K měření nákladů a přínosů cla se využívá koncept spotřebitelského, resp. výrobcova přebytku:
Přebytek spotřebitele – měří částku, kterou spotřebitel získá při nákupu na základě rozdílu mezi cenou, kterou za zboží skutečně zaplatil a cenou, kterou byl ochoten zaplatit. Geometricky jde o plochu pod poptávkovou křivkou ohraničenou zespodu úrovní ceny.
Přebytek výrobce – analogicky. Geometricky jde o plochu nad nabídkovou křivkou shora ohraničenou úrovní ceny.
V ČR byl celní sazebník tisícistránková publikace. Český trh tak byl chráněn proti komoditám, které nikdo neprodukuje (např. sazenice ananasů: 10%, tropické ovoce a ořechy konzervované cukrem: 70%…). Jednotlivé položky byly definovány neurčitě (např. výrobky nošené obvykle v kapse nebo kabelce: 26-40%) nebo naopak naprosto konkrétní (např. ptačí žloutky sušené, nezpůsobilé k lidskému požívání: 20%).
Žádné komentáře:
Okomentovat