Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Při rozhodování komu úvěr poskytnout se ...

Při rozhodování komu úvěr poskytnout se firma orientuje podle výše očekávaného zisku a odhadované pravděpodobnosti, s jakou zákazník zaplatí. Tzn. úvěr by měl být poskytnut v případě, že pravděpodobnost zaplacení násobení očekávaným ziskem převyšuje pravděpodobnost nezaplacení násobenou náklady na výrobek:
Očekávaný zisk = p . (výnosy – náklady) – (1 – p) . náklady přičemž očekávaný zisk > 0

Aby byly obchodníci motivováni k zaplacení pohledávky ještě pře dohodnutým termínem splatnosti, je běžné i poskytování slev za promptní vypořádání. Prodejní slevy jsou zpravidla dvojího druhu:
- obchodní slevy – poskytovány vybrané skupině zákazníků. Důvodem je prosadit se v konkurenčním prostředí nebo ovlivnit chování zákazníka Např. firmy nabízející sezónní slevy
- hotovostní slevy – označované i jako diskont nebo skonto. Představují slevu z prodejní ceny při rychlé úhradě. Velikost bývá odvozena od počtu dnů, které uplynou od prodeje do zaplacení. Rozdíl mezi prodejní cenou bez a se slevou je v podstatě úrok placený dodavatelem odběrateli za poskytnutí obchodního úvěru. Zúročení poskytnutého obchodního úvěru je možno vypočítat jako:
Ekvivalentní úrok.sazba = sazba skonta v% / (doba splatnosti – lhůta pro poskytnutí skonta ve dnech) . 360
Prodejní podmínky určují jak cenu pro zákazníka platícího v hotovosti, tak pro firmu úrokovou sazbu za poskytnutí obchodního úvěru.

Žádné komentáře:

Okomentovat